Ik wordt wel erg moedeloos nu van het logo, maar hier zijn de variaties.
Ik vindt de letters zo onder de g niet echt mooi..
Ik wilde wel beginnen met schetsen van de aansteker maar ik heb toch wel een belangrijke vraag..
Als ik ga schetsen.. op wat voor formaat moet ik dat dan gaan doen.. want het boek zelf is erg klein toch? En u tekende het ook groter als ik het me goed kan herinneren... dus ik wist niet zo goed hoe ik daarmee moest beginnen...
Dus toen ging ik proberen een schaar na te tekenen...
En toen de tekening klaar was legde ik hem er op en het klopte nog best aardig.
En ik ben daarna nog even bezig geweest met de tekening die ik gisteren heb opgespannen
Ik weet niet of ik het zo laat of dat ik er nog iets aan ga doen..
Hoi Astrid,
BeantwoordenVerwijderenIk geloof dat je nu wel genoeg gestoeid hebt met het logo. Maak een keuze en werk die nog even strak uit, dan kunnen we dit achter ons laten.
Ik werk (vrijwel) altijd op 100%; 1:1 dus. Dat geldt ook voor de Aansteker. Zo klein zijn de illustraties dus ook weer niet. Volgens mij heb ik jou ook het informatieblad illustratoren meegegeven. Daarin staat het precieze formaat. Zowel de pagina als een spread. Het voordeel van "op stand" werken is - en zeker als je een gatenproef tot je beschikking hebt - dat je exact weet welke ruimte je kunt gebruiken. Maar je kunt/mag natuurlijk groter werken. 150-200% komt ook wel voor. Je hebt dan wel minder controle over de beschikbare ruimte. Naar mijn smaak is het formaat van de Aansteker prima. En vergeet niet, hoe groter het formaat, hoe meer werk, zeker als je graag gedetailleerd werkt.
Met een schaar heb je het jezelf al behoorlijk moeilijk gemaakt, want een ingewikkelde vorm. Maar je bent er heel goed uitgekomen. De stofuitdrukking - zoals dat heet - is nog niet helemaal je dàt. Hij ziet er nog wat wollig uit. Als het je lukt om ook het harde en glimmende van het metaal op papier te krijgen, dan heb je weer een grote stap gemaakt.
Het is een kwestie van leren kijken, zien! Als je dat kunt, is de rest een peulenschil.
Probeer ook eens een - of iets van - glas of een prop papier. Daar kun je je ook lekker op stukbijten. Of die kop en schotel?
Gisteren heb ik naar een interview zitten luisteren met een hele goede amerikaanse illustrator, Greg Manchess:
http://muddycolors.blogspot.nl/2013/09/sam-weber-interviews-greg-manchess.html
Daar zou je eigenlijk eens naar moeten luisteren. Daar kun je veel van leren. Ik in ieder geval wel.
Een van de moeilijkste dingen in ons werk is om te bepalen wanneer iets af is. Ik vind het portret helemaal niet verkeerd zo. Als je er nog iets van een achtergrond aan zou toevoegen verlies je weer veel van het effect van de spatten. Misschien nog wat vorm/diepte in zijn kleding? Moeilijk te zeggen vanaf deze foto. En de lijnen zijn in inkt?
Weer goed bezig geweest, Astrid. Hou vol!
John