Hallo John,
Hierbij nog wat meer diepte, maar ik vind hem nog niet helemaal af.
Ik heb maar even iets geprobeerd want ik weet serieus niet hoe het moet...
dus ik heb maar even een screenshot gemaakt.. Is dit wat u bedoelde...?
Dan heb ik ook nog een paar schetsen gemaakt voor de omslag:
Hoi Astrid,
BeantwoordenVerwijderenIk ben benieuwd wat je nog meer gaat doen aan de voetbalscène. Zo is de achtergrond nogal kaal. Er zijn niet veel supporters meer over.
De molshoop naast het hoofd van Lars is gigantisch als je hem vergelijkt met de grootte van het meisje dat ernaast staat. Blijf op dat soort details goed letten.
En verder naar de achtergrond toe mag het gras best wat minder structuur hebben; wat egaler. Ook dat is een vorm van perspectief. Hoe verder weg, hoe minder detail.
Ik zie het nu pas, maar misschien kun je achter de rug van Lars nog een (kleine) speler toevoegen? Maar in ieder geval wat supporters. Zie ook je andere illustratie van het voetbalveld.
Het komt wel goed met deze illustratie; nog even finetunen.
Het vrijmaken is voor zover ik kan zien goed zo. Je hebt de illustratie nu in een aparte laag. Dat is prima, alleen is de benaming van de lagen een beetje vreemd, maar dat is een detail. Eén ding: het schoonsnijden mag je pas doen nàdat je de tekening in de tekst hebt ingemonteerd, want dan pas kun je precies zien of de illustratie afloopt. Zo niet dan moet je de illustratie wat schuiven of opblazen.
Als je nu de canvasgrootte verandert en aanpast aan het formaat van de spread (met genoeg afsnee natuurlijk) dan kun je de tekst er overheen zetten. Probeer dat vandaag maar eens. We zullen het daar dinsdag uitgebreider over hebben.
En dan de omslag. Altijd het moeilijkst, en dat zie ik in jouw schetsen ook terug. De keuze voor Lars met zijn aansteker snap ik, maar is niet logisch. Hij is hem namelijk kwijt. sterker nog, in het hele verhaal - behalve aan het begin en helemaal aan het eind - komt het ding helemaal niet voor; alleen in de gedachten van Lars. Daar zou je misschien wèl iets mee kunnen. Maar ik stel een andere werkwijze voor.
Maak eerst een lijstje van essentiële dingen in het verhaal.
Vraag je af welke elementen eruit springen? Wat is een sleutelscène? Waar ligt de omslag in het verhaal? Dat soort dingen.
Hou met je schets rekening met het ontwerp van de omslag; met de titel en de andere elementen die op de omslag komen. Je ruimte is dus beperkt. Geef die ruimte aan in je schets.
Begin eerst maar eens met een lijstje.
Ja, de omslagillustratie is altijd lastig. Dat vind ik ook.
Succes!
John