Hallo John,
Ik heb me eerst gebogen over het 'probleem' van de omslag.
U had al eerder aangegeven dat het beter is eerst een lijstje te maken met elementen.
Maar dan kom ik niet veel verder dan Lars, Noorderplas en zijn klasgenoten..... maar dat is sowieso erg voor de hand liggend. Ook zei u: "wat is een sleutelscène?" maar dat snapte ik ook niet zo.. Tenminste ik snap dat het iets belangrijks is in het verhaal maar ik weet niet goed wat...
Ik heb ook deze twee spreads nog aangepast met betrekking tot de ruimte tussen de tekst en illustratie:
En ik heb nog wat gedaan aan deze twee spreads..
Ik was bezig met het diepte brengen in Lars in de eerste foto maar ik had meer het idee dat ik het aan het verpesten was.. dus ik laat hem nu even liggen en kijk er morgen nog even naar.
Ik zie nu dat ik bij deze weer de muggen vergeten ben dus dat doe ik ook morgen.
Morgen wil ik ook de laatste spread op gaan zetten (blz 64-65)
En u zei in uw vorige reactie nog 4 te gaan + de omslag, maar dat is dus nog 1 + de omslag..
Maar gezien de tijd kan ik nog wel wat meer doe eventueel..?
Hi Astrid,
BeantwoordenVerwijderenMet nog 4 te gaan bedoelde ik de illustraties die nog niet ingemonteerd waren. Ik weet dat je nog één spread en een omslag moet maken. Bij de omslag hoort trouwens ook het kleine plaatje (het gele vlakke in de pdf van de omslag).
Met sleutelscène bedoel ik precies dat: de belangrijkste gebeurtenis. Daar waar het verhaal kantelt. De aansteker is constant in zijn gedachten, net als de pestkoppen, waaronder de dief. En Floor natuurlijk. Maar hij voelt zich voornamelijk slachtoffer. Wanneer verandert dat volledig?
De "elementen" die je noemt….natuurlijk! Maar ook voetbal, roeiboten, -riemen, riet en het belangrijkste……? Dat wat steeds op de loer ligt en heftiger wordt?
Enne….alle hulp komt van boven, toch?
Kraak je hersenen nog maar een keer. Volgens mij heb ik het bijna voorgezegd.
Tekst en beeld in de twee spreads kloppen nu veel beter. Goed zo.
Het is altijd verstandig om even afstand te nemen als het minder goed gaat. Dus dat is prima.
Maar het zou verstandiger/beter/prettiger zijn om bij daglicht te werken. Zeker als je in kleur werkt. Bij kunstlicht is het moeilijker te zien en te beoordelen hoe de kleur uitpakt.
Schetsen, ontwerpen, in z/w kan allemaal 's-avonds. Geen probleem, maar uitwerken in kleur kun je beter overdag doen.
Vergeet - behalve de muggen - het publiek en de palen niet bij het voetbalveld ;-)
Succes vandaag.
John