woensdag 29 januari 2014

stageverslag



Opdracht " De Aansteker "

Voordat mijn stage officieel begon ben ik een keer langs geweest bij Dhr. Rabou in Den Bosch om te bespreken wat mijn opdracht zal worden deze stage. Mijn opdracht was het maken van illustraties bij een kinderboek. Eerst kreeg ik een verhaal genaamd “Bij papaboot” dit boek is bedoeld voor kinderen die in groep 3 zitten. Natuurlijk was dit een heel makkelijk boek en je had veel ruimte om te tekenen wat je wilde omdat je veel aan je eigen verbeelding over kon laten. Ik heb het boek mee naar huis genomen en doorgelezen maar was nog niet erg enthousiast. Ik heb daarna eerst onderzoek gedaan naar illustraties in kinderboeken.



Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat ik toch wel een realistische stijl aan wilde houden. Toch was ik niet echt tevreden met de opdracht die ik had gekregen, het verhaal sprak me niet zo aan. Op dat moment had Dhr. Rabou een opdracht om illustraties te maken voor een boek voor kinderen rond de 10 jaar en deze sprak mij meer aan. Het verhaal gaat over een jongetje (Lars) dat zich net erg thuis voelt in zijn klas, hij heeft wel wat vrienden maar over het algemeen is hij een beetje het pispaaltje van de klas. Tot overmaat van ramp word ook nog zijn aansteker gestolen waar hij veel waarde aan hechtte. Het tij keert als ze als klassenuitje gaan varen op de Noorderplas, varen is helemaal Lars zijn ding. Gedurende het uitje heeft Lars het niet heel erg naar zijn zin maar als de kinderen zich opsplitsen in groepjes en de juf en meester elkaar kwijt zijn is Lars de held doordat hij de weg weet door de dichte mist die zich had genesteld over de Noorderplas. Zijn klasgenootje Floor waar hij stiekem leuk vind heeft Astma en haar medicijn had ze niet meegenomen toen ze een andere kant op gevaren waren. Lars brengt ze veilig terug  naar de rest van de klas maar nog steeds zitten ze vast op de plas doordat het al donker is en door de dichte mist. Uiteindelijk worden ze gered omdat een helikopter ze vind, dankzij Lars zijn idee om een groot vuur te maken kon de politie ze vinden. De aansteker waarmee het vuur was gemaakt bleek zijn aansteker te zijn, hij was gestolen door een meisje uit zijn klas die zelf probeerde te voorkomen om gepest te worden omdat haar vriendinnen tegen haar zeiden dat ze op Lars verliefd was. Het meisje (Lisa) bied haar excuses aan en Floor (het meisje die Lars leuk vindt) beschouwd hem als haar grote held.




Eerste schetsen “Lars”


Nu ik een beeld had van hoe ik mijn hoofdpersoon eruit wilde laten zien moest ik wat meer gaan oefenen met anatomie, iets waar ik nog niet zo goed in was. 









Het werken met draadfiguren



Een methode die me veel geholpen heeft me de anatomie zijn de draadfiguren, het zijn eigenlijk een soort “stick-figures” die je helpen met een bepaalde houding op papier te kunnen zetten voordat je de gehele persoon uitwerkt. Hierdoor kun je beter de verhoudingen zien en als er iets niet klopt is dit ook makkelijk weer te veranderen. 







Schets voor 2 andere personen in het verhaal




Studie anatomie voetballende jongen voor de eerste illustratie 



Na een paar studies mocht ik beginnen met het schetsen van de spreads, mijn opdracht waren 10 spreads + omslag. Vooral in het begin was het erg moeilijk om een goede compositie te verzinnen en ook nog te zorgen dat alles anatomisch klopte. In het begin maakte ik ook vaak hele snelle krabbels als ideetjes om me daarna pas te focussen op de anatomie. 





Groffe schetsen spreads


Nadat ik snelle krabbels had gemaakt van de spreads moest ik de ruimte opmeten die ik tot beschikking had in de bladzijde en dit vak tekenen op papier. Dit word ook wel de gatenproef genoemd omdat je de illustratie niet door de tekst heen laat lopen.




De bedoeling van deze schets was een kikvorsperspectief, dus de bedoeling was dat de klasgenoten van Lars boven hem uit zouden torenen.




Deze schets is gemaakt met een 1-puntsperspectief 


Met name de rechter schets is een goed voorbeeld van een afsnee, je ziet enkel het belangrijkste deel van de armen, dat zijn dus de handen.



Met name in deze schets is er een goed voorbeeld van de kijkrichting, een afbeelding bekijk je altijd van links naar rechts en de hoofden lopen precies in een diagonaal. 






Gedurende het schetsproces mocht ik ook schetsen uit gaan werken met aquarelverf. Eerst moest ik leren hoe ik een tekening op moest spannen. Dit zorgt ervoor dat je papier mooi glad blijft en er geen bobbels in komen als je het nat maakt. Dit doe je met speciale tape, eerst maak je het papier nat en dept het droog met een handdoek en daarna maak je de tape nat en plakt de tekening vast op een houten plank. 


En zo moest het dus niet...


Hier onder de uitgewerkte illustraties:















De gedachten achter deze tekening was dat Lars en Floor het beste zichtbaar zouden zijn.
Feller van kleur (kleurverzadiging) en de andere wat meer naar de achtergrond door wat donkerdere kleuren zoals blauw en paars         toe te voegen. 






Modeltekenen

Als aanvulling op mijn stage opdracht had ik ook 1 keer in de 2 weken modeltekenen in Den Bosch samen met Dhr. Rabou en nog een paar andere mensen. Het doel van het modeltekenen is om de anatomie beter onder de knie te krijgen. In het begin was het erg moeilijk en wilde het ook niet erg goed lukken maar gedurende de weken merkte ik wel dat ik vooruit ging. Als materialen heb ik ik kleurpotlood en contékrijt gebruikt. De duur van de standen per houding verschilde van 1 minuut t/m een uur.


De tekening rechtsboven was een oefening om losser te tekenen, ik moest mijn potlood op het papier houden en zonder naar mijn papier te kijken het model natekenen. 




Bij deze modeltekeningen was het de bedoeling dat je werkte vanuit de donkere delen en dus moest werken in vlakken.












1 minuut standen





Studies en eigen iniatief

Een erg belangrijk onderdeel van tekenen is kijken, door veel dingen na te tekenen leer je beter te kijken want kleine dingen kunnen het verschil maken of iets lijkt en of het klopt. Verder was deze oefening ook om het leren van het brengen van een stofuitdrukking in een tekening en een goede oefening voor schaduwen.





Oefenen met aquarel






Natekenen schaar






Natekenen kop en schotel





Natekenen haarspeld







Studie in Photoshop




Studie met wit krijt en aquarel







Maken Kerstkaart






Slot

Ik vond deze stage wel leerzaam, ik zie bij mezelf dat ik vooral vooruit ben gegaan in het tekenen van menselijke figuren en heb ook beter kennis kunnen maken met aquarel. Zowel Dhr. Rabou als ik zelf zijn wel tot de conclusie gekomen dat dit toch niet helemaal mijn ding is, zelfstandig werken en alleen in een kamertje zitten. Misschien dat ik later wel meer discipline heb om constant aan het werk te blijven maar nu bleef dit nog vaak uit. Ik denk ook niet dat ik later net als Dhr. Rabou wil werken. Al met al klinkt het niet erg positief maar ik heb ook zeker wel plezier gehad in het tekenen en vooral het modeltekenen. Ik heb sowieso niet het gevoel dat het allemaal voor niets was, ik heb me beter kunnen ontwikkelen binnen het tekengebied en ontdekt dat dingen toch anders waren dan ik dacht.




















1 opmerking:

  1. Beste Astrid,

    Met dit verslag sluit je jouw stage wat mij betreft op een prima manier af.
    Het is een mooie en uitgebreide weergave van de worstelingen, maar hier en daar zeker ook overwinningen, die je in de afgelopen periode bij en met mij hebt meegemaakt.
    Eén zo'n overwinning is bijvoorbeeld alleen al dit eindverslag. Ik ben er blij mee en ik denk - en hoop - dat je er zelf ook een tevreden (en bevrijd) gevoel aan overhoudt.
    En soms verraste je me ook met andere dingen, zoals de kerstkaart en sommige studies (de schaar en kop en schotel bijvoorbeeld). Ook de vorderingen met het modeltekenen zijn niet gering, zeker als je bedenkt dat je het nog nooit eerder gedaan had.
    Maar je bent er ook achter gekomen dat dit/mijn soort werk je niet goed ligt en dat je het moeilijk vindt om in je eentje thuis aan het werk te blijven. Deze ontdekking is zonder meer een belangrijk inzicht en dat alleen al heeft deze stage voor jou de moeite waard gemaakt. Zelfdiscipline en concentratie behoren tot de belangrijkste eigenschappen die je als zelfstandig illustrator moet hebben, maar het is wel iets dat je jezelf kunt aanleren.
    Waar je het hiermee thuis kennelijk moeilijk had, zo gedisciplineerd en geconcentreerd was je elke keer bezig bij het modeltekenen. Dat was mooi om mee te maken, dus aan je arbeidsethos ligt het zeker niet. Het lijkt erop dat jij meer een teamspeler bent en ik hoop (en verwacht) dat je je plekje in een goed gezelschap en met het juiste soort werk zult vinden.
    Je hebt nog anderhalf jaar om daar achter te komen. En wie weet, daarna eerst nog naar de kunstacademie?
    Ik wens je in ieder geval veel succes in je verdere (school)carrière en zoektocht en ik zou het leuk vinden als je me af en toe op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.

    Hartelijke groet en het allerbeste.

    John

    BeantwoordenVerwijderen